Zanim poznamy sposoby poprawy środowiska pracy, konieczne jest przeprowadzenie badań, które mogą pozwolić nam na wykrycie obszarów, w których należy zastosować działania usprawniające. W rzeczywistości coraz więcej menedżerów chce znać opinię swoich pracowników, aby poprawić środowisko pracy, zwiększyć wydajność i zatrzymać talenty.
Najczęściej stosowanym narzędziem do poznania środowiska pracy w firmie jest ankieta. Zadając pracownikom szereg pytań, można dowiedzieć się prawdy, nawet lepiej niż w przypadku przeprowadzenia audytu zewnętrznego.
Jak poprawić atmosferę w środowisku pracy?
Po przeprowadzeniu badania można zidentyfikować ewentualne problemy i podjąć działania mające na celu poprawy atmosfery i sprawić, by pracownicy czuli się bardziej swobodnie. Niektóre środki, które możesz podjąć są następujące:
Uznanie dla osiągnięć pracowników
Każdy, kto wykonuje jakąś pracę i wkłada w nią wysiłek i czas, docenia uznanie. Dlatego istotne jest, aby docenić pracę, zwłaszcza w przypadkach, gdy podjęto dodatkowy wysiłek. Podziękowanie może odbywać się poprzez maile, telefony lub podczas imprez firmowych.
Naucz się słuchać
Czasami jesteśmy tak skupieni na pracy, że nie jesteśmy w stanie zatrzymać się i wysłuchać naszych pracowników, a dla dobrej atmosfery w pracy niezbędne jest słuchanie zarówno tego, co mówią nam słowami, jak i tego, co mówią nam postawą i gestami, postawienie się na miejscu drugiej osoby i zrozumienie jej.
Promowanie działań na rzecz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym
Jdnym z aspektów najbardziej cenionych przez pracowników w firmach jest możliwość pogodzenia życia osobistego z zawodowym. Z tego powodu konieczne jest wprowadzenie elastycznych godzin pracy, pracy w domu i innych środków, które umożliwiają to pogodzenie.
Praktykuj pozytywne nastawienie
Jeśli kiedykolwiek pracowałeś z negatywną osobą, na pewno zauważyłeś, że bardzo łatwo jest im rozprzestrzeniać swoją negatywność na wszystkich innych. Z tego powodu konieczne jest utrzymanie pozytywnego nastawienia w pracy. Chodzi o praktykowanie prostych gestów, takich jak witanie się każdego ranka po przyjściu do biura, docenianie pracy innych, utrzymywanie pozytywnego nastawienia przez cały dzień, nawet jeśli pojawiają się trudności czy trudne decyzje do podjęcia.
Interakcja z ludźmi
Jeśli jesteś jednym z szefów firmy, powinieneś zachować szczególną ostrożność w kontaktach z pracownikami, zwłaszcza gdy zarządzasz dużymi zespołami. Bardzo dobrze jest, nawet jeśli czasem jest to trudne, zwracać się do ludzi po imieniu.
Bądź miły dla swoich pracowników, pamiętaj o ich urodzinach i gratuluj im, bądź miły dla nich, jeśli wiesz, że mają dziecko, złóż im kondolencje, jeśli stracili bliską osobę, wysłuchaj ich i spraw, by poczuli, że są dla ciebie ważni.
Więcej porad dotyczących organizacji pracy znajdziesz w https://zawodowa.pl