Opis stanowiska pracy

Dzisiaj poruszymy nieco temat, jaki dotyczy zarówno samych zainteresowanych pracą kandydatów, oraz firmy, które wysyłają do mediów odpowiednie ogłoszenia dotyczące wolnego miejsca. W tym wypadku kluczowym elementem staje się opis stanowiska pracy, czyli prościej mówiąc, wszelkie informacje dotyczące obowiązków przyszłego pracownika oraz tego, jakie wymagania przed nim postawimy. Bardzo istotny jest fakt, by wszystko zostało przedstawione w sposób jawny i w miarę czytelny, tak by potem nie powodowało niepotrzebnych nieporozumień.

Ogólnie rzecz ujmując, opis stanowiska zawiera nie tylko same informacje o tym, na czym będzie polegała dana praca i związane z nią zadania, ale również to, jakich kompetencji pracodawca od nas oczekuje. Wtedy można wszystko przeanalizować, sprawdzić czy spełniamy określone wymagania, a także czy tenże opis stanowiska nie przerasta naszych możliwości bądź też oczekiwań. Dopiero potem należy zastanowić się, czy wysłać życiorys, czy też lepiej odpuścić i poszukać czegoś innego. Nic przecież nie można robić w życiu na siłę.

Opis stanowiska jako zadanie pracodawcy

Omawiany proces to jest zadanie należące do pracodawcy, może nie samego szefa, ale już na pewno osoby związanej z działaniami HR. Nie należy to do najłatwiejszych funkcji, ponieważ opis stanowiska musi być zrównoważony. Co więc należy przez to rozumieć? Chodzi o to, by nie stawiać ogromnych wymagań przed nowym pracownikiem, aby były one dopasowane do jego umiejętności. Innymi słowy też można rzec, nie oczekujmy zbyt wiele, bo możemy nie znaleźć nikogo, kto spełni wszystkie wymagania.